באחד הפרויקטים הראשונים שלי, פנתה אליי מטפלת רגשית מקסימה בשם רותם. היא ידעה לעזור ללקוחות שלה לשנות חיים, אבל לא הצליחה להסביר את זה באתר שלה. עזרתי לה לשכתב את הדף הראשי שלה, והתחלנו בסטוריטלינג. כתבתי על ילד בשם נועם בן 8, שלא הצליח להירדם בגלל פחדים בלילה – עד שהגיע לרותם. הפוסט הפשוט הזה, עם הסיפור הקצר הזה, שינה את הכול. שיעור ההמרה באתר עלה ב-40%. הסיפור נגע, ריגש, גרם להזדהות – ובעיקר: שיכנע. במאמר הזה אחשוף בפניכם איך סטוריטלינג יכול לשנות גם את העסק שלכם – ואיך עושים את זה נכון.
מה זה סטוריטלינג ולמה כולם מדברים על זה?
סטוריטלינג (Storytelling) הוא אומנות עתיקת יומין – עוד מימי המדורה והשבט – שהפכה לכלי אסטרטגי בשיווק המודרני. מדובר בדרך להעביר מסר באמצעות סיפור שמפעיל את הלב לפני שהוא פונה לשכל. זה יכול להיות סיפור אישי, סיפור של לקוח, מיתוס, או אפילו מייל מרגש. ההבדל בין סיפור טוב לסיפור שיווקי טמון בכוונה: סיפור שיווקי לא רק מרגש – הוא גם מניע לפעולה.
אני זוכרת לקוחה שלי, בעלת קליניקה לטיפול בנשים אחרי לידה. היא סיפרה לי על אישה אחת, נעמה, שהגיעה אליה מרוסקת, בלי שינה ועם דמעות שלא פסקו. סיפרנו את סיפורה בדף הפייסבוק שלה – מבלי לחשוף פרטים מזהים – והתגובות לא איחרו לבוא. נשים כתבו שהן מזדהות, שחיפשו בדיוק מישהי כמוה. סטוריטלינג הוא הכוח שמייצר קשר אנושי דרך המסך.
היתרונות המרכזיים של סטוריטלינג בתוכן שיווקי
- חיבור רגשי: כשקוראים על דנה שהפכה את החלום שלה למציאות – זה יותר חזק מכל גרף.
- הגברת זמן השהייה באתר: תחשבו על ספר שקשה להניח מהיד – זה בדיוק מה שסיפור טוב עושה לדף נחיתה.
- שיתוף טבעי: סיפור מרגש הוא תוכן שהעוקבים ירצו להעביר הלאה, כי הוא מספר גם את הסיפור שלהם.
- המרות: כשאנשים מרגישים שהם חלק מהסיפור, הם גם רוצים לקנות ממנו.
למי סטוריטלינג מתאים?
לכל בעל עסק שמעוניין למכור דרך ערך וחיבור אישי:
- יועצים, מאמנים ומטפלים
- נותני שירותים ובעלי חנויות אונליין
- ארגונים שמבקשים לגייס תמיכה, אמון או תרומות
- משווקים שמבינים שכבר לא מוכרים מוצר – אלא סיפור
סטוריטלינג הוא לא רק למותגים גדולים או חברות פרסום. זה כלי אדיר שמתאים לכל מי שרוצה לשווק בצורה אותנטית:
- יועצת זוגית שכותבת בלוג אישי על תהליך גירושין.
- מעצבת פנים שמתארת איך הבית משתנה יחד עם הדיירים.
- עמותה שמגייסת תרומות דרך סיפור של ילד אחד מתוך אלפים.
- בעל חנות שמספר על הלקוחה הראשונה שהאמינה בו.
כשיש לכם לקוחות – יש לכם סיפורים. וכשיש סיפורים – יש חיבור.
מאיפה מתחילים עם סטוריטלינג?
הבסיס הוא להבין מי הקהל שלכם ומה כואב לו. משם – לבנות סיפור שהקוראים יכולים להזדהות איתו. סטוריטלינג טוב מתחיל בהקשבה. הקשבה לקהל שלכם, לצרכים, לחששות, למה שהם מספרים לכם – ולמה שהם לא מעיזים לומר בקול.
כמה עקרונות להתחלה:
- הכירו את הלקוח שלכם לעומק: לא רק דמוגרפיה – אלא כאבים, שאיפות ופחדים. למשל, אם אתם עובדים עם אמהות אחרי לידה – אל תכתבו רק על תינוקות. דברו גם על לילות בלי שינה, רגשות אשמה וחיפוש אחר זהות עצמית.
- בנו "פרסונה" שיווקית: עם שם, גיל, תחומי עניין ובעיה אמיתית. נניח, "לירון". בת 37, אמא לשניים, עוסקת בהייטק ומחפשת דרך לחזור לעצמה. ככל שהפרסונה מדויקת – כך הסיפור נוגע יותר.
- מצאו סיפור לקוח אמיתי: לקוח שעבר דרך – מקושי, דרך פתרון – לתוצאה חיובית. למשל, אלינור שבאה לקורס כתיבה שלי עם ביטחון עצמי ברצפה, וסיימה אותו עם בלוג שזכה לאלפי צפיות. יש לכם לקוחות כאלה – פשוט צריך להאיר אותם
- שלבו רגשות: אל תפחדו לגעת בכאב, בתסכול, בכמיהה – אלה הרגשות שמניעים שינוי. סיפור בלי רגש הוא כמו דף מוצר – קר ומרוחק.
זיכרו: מבחינה פסיכולוגית, אנחנו קולטים מידע טוב יותר כשהוא עטוף בסיפור. סיפור מפעיל אזורים במוח שקשורים לאמפתיה, קבלת החלטות וזיכרון. כשאתם משתפים בסיפור, אתם עוזרים ללקוח לזכור אתכם.
מסע הגיבור – מהוליווד לאתר שלכם
הנוסחה של "מסע הגיבור" מוכרת לנו מהסרטים האהובים: לוק סקייווקר ב"מלחמת הכוכבים", סימבה ב"מלך האריות", ואפילו הארי פוטר. כולם מתחילים מנקודת שפל, עוברים מסע מלא אתגרים ומוצאים את הכוח שבתוכם כדי לשנות את גורלם. הנוסחה מתאימה לא רק לסרטים – אלא גם לדפי מכירה. תחשבו על הלקוחות שלכם – הם הגיבורים בסיפור של עצמם.
נוסחת "מסע הגיבור" בנויה על שלבים קבועים:
- גיבור (הלקוח) נמצא במצוקה.
- הוא פוגש מנטור (אתכם).
- יש התנגדות, קושי או חשש.
- הפתרון מתגבש.
- התוצאה משחררת, מרגשת, משנה חיים.
הסיפור של הלקוחות שלכם מתחיל במקום של כאב או בילבול. לדוגמה, חנות מקוונת שלא מביאה מכירות, עסק שתקוע, תחושת תסכול מכך ש"הם יודעים שהם טובים – אבל אף אחד לא רואה את זה".
ואז – הם פוגשים אתכם. אתם המנטור. הגנדלף שלהם.
למשל, לא מזמן פגשתי את אורנה – מאמנת כושר מוכשרת שלא הבינה למה אין לה לקוחות. סיפרתי לה שהיא צריכה להתחיל מהסיפור שלה. היא סיפרה על איך התמודדה עם דיכאון אחרי לידה דרך תנועה וזה הפך לעסק שלה. לקחנו את זה והפכנו אותו לדף מכירה. הוספנו וידאו אישי. פתאום הגיעו תגובות. פתאום גם מכירות. פתאום גם חזרה לה האמונה.
המסע לא קל. יש ספקות, יש התנגדות פנימית. אבל סיפור טוב מניע את הקורא להאמין, לפעול – ולעשות שינוי אמיתי.
נרטיב מותג – לא רק מה אתם עושים, אלא למה אתם עושים את זה
לפני שאני כותבת דף בית ללקוח, אני שואלת שאלה אחת: למה הקמתם את העסק? לפעמים העיניים שלהם נוצצות כשהם עונים. "כי הייתי במקום ההוא בעצמי. כי לא היה מי שיראה אותי. כי ידעתי שיש דרך אחרת."
הנרטיב של המותג הוא לא התוצאה – הוא המניע. והוא צריך ללוות כל עמוד באתר שלכם, כל אימייל, כל פרסום. למעשה, הנרטיב של המותג הוא "הסיפור הגדול". למה הקמתם את העסק? מה הניע אתכם? מה הערכים שלכם? זה לא רק סיפור – זו זהות.
לדוגמה, חברת TOM'S מספרת שכל זוג נעליים שנמכר – מאפשר תרומה לזוג נוסף לנזקקים. זה לא רק מוצר – זו שליחות. וכך, הלקוחות לא קונים נעליים. הם קונים סיפור. חברת TOM'S מספרת סיפור של שינוי חברתי. וכשהלקוחות קונים מהם, הם לא מקבלים רק מוצר – הם הופכים לחלק ממאבק גדול יותר. גם אתם יכולים ליצור את האפקט הזה. אם אתם זוכרים מה הדליק אתכם – אתם יכולים להדליק גם אחרים.
מיקרו־סיפור: כל פוסט הוא סיפור קטן
לא חייבים לכתוב רומן כדי לגעת בלב. מיקרו־סטוריטלינג עובד גם בפוסט קצר או באימייל. לפעמים משפט אחד מספיק כדי לעצור את הגולש. למשל, ""כשבעלי עזב, הדבר הראשון שעשיתי זה לפתוח קובץ וורד" או ""הייתי אמורה להעביר סדנה – ואז קיבלתי את שיחת הטלפון ההיא". ככה מתחילים חיבור רגשי. ואז ממשיכים להצעה השיווקית.
יש לי לקוחה שמתחילה כל אימייל בשורת סיפור. לפעמים זו ילדותה במושב, לפעמים חוויה מאתמול. כל סיפור מוביל להצעה, אבל הקוראים לא מרגישים שמוכרים להם. הם מרגישים שמדברים איתם.
קליטת מידע והזדהות אישית
מבחינה פסיכולוגית, אנחנו קולטים מידע טוב יותר כשהוא עטוף בסיפור. סיפור מפעיל אזורים במוח שקשורים לאמפתיה, קבלת החלטות וזיכרון. כשאתם משתפים בסיפור – אתם עוזרים ללקוח לזכור אתכם. אנחנו בנויים לזכור סיפורים. תחשבו על פרסומת שנגעה בכם, היא בטח לא הייתה רשימה של תכונות (למשל אמינות, מקצועיות, ניסיון, שירות…). היא הייתה סיפור. המוח שלנו מגיב רגשית לסיפור. כשהלקוח שומע סיפור של מישהו שדומה לו, הוא מתחיל לדמיין את עצמו בתוך המסע. וזה מה שאתם רוצים. לא רק שיקראו – אלא שיראו את עצמם בתוך הסיפור.
שאלות נפוצות על סטוריטלינג
1. מה ההבדל בין סטוריטלינג לבין כתיבה שיווקית רגילה? סטוריטלינג הוא תת־סוג של כתיבה שיווקית, שמבוסס על סיפור רגשי שמוביל את הקורא לפעולה. במקום למכור – מרגשים. לדוגמה: במקום לכתוב "הקורס שלנו כולל 6 מפגשים", ספרו איך משתתפת אחת יצאה מהמפגש הראשון עם דמעות בעיניים ואמרה: "לא ידעתי שאפשר לדבר עליי ככה במילים".
2. איך יודעים איזה סיפור לבחור? מתחילים מלקוח אמיתי, אירוע מכונן, או אפילו חוויה אישית. החשוב – שזה יתחבר לרגש ולמטרה העסקית. למשל, אם אתם מוכרים יומן תכנון, ספרו על יום שהתחרבש לחלוטין כי לא תכננתם מראש. אנשים יבינו דרך החוויה למה המוצר חשוב.
3. האם כל עסק יכול להשתמש בסטוריטלינג? בהחלט. גם חשמלאי, עורך דין או יועצת זוגית – אם יש לכם לקוחות, יש לכם סיפורים. למשל, חשמלאי יכול לספר על פעם שבה הגיע לתקן תקלה בדירה של אישה מבוגרת, ופתאום ראה שאין לה אוכל בבית – אז עזר גם בזה. זה מראה מי אתם. וזה מה שמוכר.
4. כמה זמן צריך להשקיע ביצירת סיפור טוב? בהתחלה זה ייקח זמן. אבל ברגע שנכנסים לזה – הכתיבה הופכת טבעית. עם תבניות נכונות – זה רץ. אני ממליצה לפתוח תיקייה שבה שומרים סיפורים קטנים מהלקוחות – מיילים, תגובות, שיחות. כשתצטרכו רעיון לפוסט, תוכלו פשוט לשלוף משם רעיון.
5. איך סטוריטלינג משפיע על קידום אתרים (SEO)? שהייה ארוכה יותר באתר, ירידה באחוזי הנטישה, קישורים נכנסים (בזכות שיתוף) – כל אלו משפיעים לטובה על קידום אורגני. מעבר לכך, סיפור טוב פשוט יגרום לאנשים להישאר, לקרוא, ולחזור. וזה מה שגוגל אוהב.
אינפוגרפיקה: שלבי מסע הגיבור
- מצב קיים – הלקוח נמצא בקושי, תקוע, מתוסכל
- קריאה לפעולה – הוא מחפש פתרון (מחפש בגוגל או שומע עליכם)
- פוגש מנטור – הוא פוגש אתכם, מקבל ידע/ליווי
- המסע – תהליך, התלבטות, עשייה, ניסיונות
- שינוי – הצלחה, שקט, צמיחה או שחרור
(אפשר להוסיף גרפיקה בהשראת סרטי דיסני או מסע אישי עם חצים/מעגלים)
סיכום:
אם הגעתם עד כאן, סימן שכבר נכנסתם לתוך סיפור – וזה כל הסוד. סטוריטלינג הוא לא רק כלי שיווקי, אלא דרך לגעת באנשים, להשאיר חותם, ולמכור בצורה אותנטית. אני משתמשת בסטוריטלינג בכל דף מכירה שאני כותבת, ובכל אתר שאני בונה. זה לא טרנד, זו אסטרטגיה, והיא עובדת! אם גם אתם רוצים לשלב סטוריטלינג בעסק שלכם – בואו נדבר.